torsdag 26 juni 2014

Köp Aflac Inc.

Jag har den senaste veckan varit på jakt efter nya bolag till bevakningslistan, och ansträngningarna har till slut gett resultat. Jag har hittat ett bolag med god kvalitet till ett bra pris! Aflac Inc, "American Family Life Assurance Company of Columbus", är ett amerikanskt försäkringsbolag med verksamhet i USA och Japan. Bolaget säljer olika typer av olycksfallsförsäkringar, typiskt som komplement till andra försäkringar som dom inte tillhandahåller själv. Enligt vad jag har lyckats gräva fram på nätet ska varumärket vara mycket starkt vilket bör utgöra en skapliga vallgrav mot konkurrenter. Jag är själv dock inte bekant med bolaget sedan tidigare.

På ytan ser det nästan för bra ut för att vara sant. Jag har tillbringat de senaste dagarna med att försöka förstå varför bolaget endast värderas till 9,7 gånger rullande tolvmånadersvinst. Bolaget har nämligen en smått fantastisk historia:
  • Utdelningen har höjts i 30 år i följd
  • Vinsten har ökat med i genomsnitt 13,2% de senaste 10 åren (3-års snitt)
  • Bolaget har uppvisat stadiga överskott i försäkringsverksamheten (”underwriting profit”)
  • Bolaget tar till synes låg risk i sin investeringsverksamhet, men… mer om det nedan.
  • Ledningen har en lång historia i bolaget. Nuvarande CEO är son till en av grundarna och själv storägare.
Någonstans går inte matematiken ihop. Jag har försökt förstå varför värderingen inte är högre. Min gissning är att det beror på en rädsla för en japansk default. Bolaget har nämligen en mycket stor del av investeringsportföljen placerad i japanska statsobligationer (JPG’s, ”Japanese Government Bonds”). Min förmåga att bedöma sannolikheten för en japansk default är tyvärr obefintlig. Så istället för att bedöma den risken resonerar jag så här: Bolagsledningen verkar onekligen göra ett mycket bra arbete (vilket historiken styrker) och har ett stort intresse i bolaget. Läser man informationen från bolaget så är strategin att ha en 35-45 procentig exponering mot JPG’s, med motiveringen att det står i proportion till de åtaganden som bolaget har i yen. Jag väljer att lita på ledningen i detta fall och att det är en sund strategi.

Jag har idag köpt 22 aktier i Aflac till en kurs av $62,59. Det ger en direktavkastning på 2,3% och sker till ett p/e-tal på 9,7. Jag kommer fortsätta läsa in mig på bolaget, och om jag inte hittar något som avskräcker kommer jag förhoppningsvis kunna bygga upp en position som motsvarar uppemot 10% av portföljen framöver.

2 kommentarer:

  1. Aflac har 75% av sina intäkter i Yen, men är ett amerikanskt bolag som rapporterar i dollar. Jag tror att valutarisken är en startkt bidragande orsak till värderingen. Många tror också att bolaget växt klart i Japan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, samtidigt ska bolaget vad jag förstått inte löpa några finansiella risker på grund av förändringar i växelkursen USD/JPY.

      När jag köper ett amerikanskt bolag tar jag redan en valutarisk i form växelkursen USD/SEK. Man kan fråga sig om min valutarisk ökar eller minskar om bolaget sedan har 25% av intäkterna i dollar och resterande del i Yen?

      Radera