torsdag 20 februari 2014

Coca-Cola?


Kan Coca-Cola Company vara ett bolag för portföljen? Jag har vid upprepade tillfällen sneglat på bolaget men alltid tyckt att det varit för dyrt. Idag handlas aktien till knappt 20 gånger snittvinsten de senaste 3 åren. Jag börjar undra om det inte är ett acceptabelt pris för ett bolag med så fina kvaliteter? P/E 20 innebär en avkastning på 5%. Det är 1,67% lägre än vad jag normalt har som minikrav när jag köper ett bolag (dvs max p/e 15). Men med ett bolag med så stark ställning som Coca Cola kanske det är motiverat att lätta lite på avkastningskravet? Bolagets vinster bör vara väl skyddade då man sitter på fantastiska varumärken. Dessutom har Coca-Cola haft en mycket fin vinstutveckling under 2000-talet. Genomsnittlig tillväxt den senaste 10 årsperioden är imponerande 8,7% sett till 3-årig snittvinst. Visserligen har tillväxten mattats av de senaste åren, men om bolaget klarar av att växa i halva den takten under kommande 10 år så kommer man få en avkastning på drygt 7% om man köper Coca Cola, 3% i direktavkastning samt ca 4% i tillväxt. I ett dåligt scenario kanske bolaget bara klarar av att öka vinsten i samma takt som inflationen, vilket ändå skulle ge en avkastning på 4-5%. Så även om jag inte får full marginal i nuvarande normalintjäning så kanske det uppvägs av det starka varumärkena samt en god tillväxtpotential?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar