torsdag 26 september 2013

Delårsrapport H&M

Idag började rapportperioden för mina innehav då H&M var först ut med att rapportera. För mig som aktieägare är det lite som julafton då bolagen presenterar hur mycket pengar de har tjänat åt mig under perioden.

H&M ökade vinsten med drygt 22 % till 2,68 kr/aktie under tredje kvartalet (2,19). Därmed bröts trenden med 3 raka kvartal med sjunkande vinst. För årets första 9 månader sjönk dock resultatet något till 6,97 kr/aktie (7,00), men om höstens trend håller i sig så kommer resultatet för 2013 bli bättre än 2012. Värt att notera är även att online-lanseringen i USA har fått en mycket bra start enligt egen utsago.

Sammantaget innebär det att rullande tolvmånadersvinst ökar till 10,17 kr/aktie (9,68 kr/aktie), vilket för min portfölj betyder att rullande tolvmånadersvinst nu uppgår till 10 456 kr (+49 kr). Under tredje kvartalet tjänade H&M 268 kr för min räkning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar