tisdag 27 maj 2014

Sampo

Jag funderar över var månadens insättning ska placeras. Det lutar åt att det blir en ökning i Sampo, trots att dagens kurs är några procent över min riktkurs. I dagens portfölj ser jag egentligen bara två alternativ sett till dagens värderingar: Handelsbanken och Wall-Mart. Bägge ligger värderingsmässigt (enligt min mening) precis under värderingen på Sampo, men sett till min portfölj betalar jag hellre någon procents premie för att få en bättre sammansättning. Idag stängde Sampo på €36,57, vilket ger en direktavkastning på 4,5% och ett p/e-tal på 13,8 rullande tolv månader.

För den långsiktige ägaren tror jag Sampo kan bli en bra investering även sett till dagens värdering. Sampos vinst kommer till stor del från två bolag: IF P&C och Nordea. Bägge bör ha en hyfsad tillväxtpotential på lite längre sikt. IF bör gynnas den dag då räntorna återgår till en mer ”normal” nivå då man är mycket försiktiga med hur man investerar sin float. Enligt den senaste kvartalsrapporten placerades endast ca 11% av floaten i aktier. Floaten uppgick då till 11,9 miljarder euro, vilket motsvarar €21,25 per Sampo-aktie. En 1-procentig avkastningsökning på floaten skulle alltså bidra med €0,21 per Sampo-aktie innan finsk bolagsskatt om 20%. Det är även värt att påpeka att Finland sänkte sin bolagsskatt från och med 2014 vilket allt annat lika kommer innebära en 6-procentig ökning på resultatet för finska bolag.

Nordea tycks ligga något efter i sin återhämtning efter finanskrisen jämfört med övriga svenska banker. På sikt tror jag Nordea kommer tillbaka till samma vinstnivåer som innan finanskrisen vilket innebär en 25 procentig ökning från dagens vinster, vilket i sin tur innebär en ökning i Sampos resultat om ca €0,3 per aktie efter skatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar