fredag 2 maj 2014

Låg aktivitet

Bloggaktiviteten har varit obefintlig från min sida sista tiden, men under maj tänker jag råda bot på det. Det blev inget aktieköp i April. Anledningen är att vår familj måste köpa en ny bil. Innan jag vet hur stor investeringen blir så vill jag inte fylla på aktieportföljen ytterligare. Det har även bidragit till den låga aktiviteten här på bloggen då jag ägnat mycket tid åt att värdera bilar senaste veckorna.

Under tiden har mina portföljinnehav börjat rapportera, utan någon större dramatik så här långt. Castellum kom ut med en rapport i linje med mina förväntningar, förvaltningsresultatet per aktie steg ytterligare några ören till 8,07 kr/aktie. Inte heller Fortum bjöd på några överraskningar. Avyttringen av eldistributionsverksamheten i Finland är nu helt klar vilket ledde till en kraftig vinst i Q1 av engångskaraktär. Man har tidigare även aviserat att man sålt den norska distributionsverksamheten i en affär som väntas avslutas under Q2. Det är tråkigt att Fortum säljer en så stabil intäktskälla som sin distributionsverksamhet, även om man har fått riktigt bra betalt för denna. 

Senast ut att rapportera var Handelsbanken, som bjöd på en stark rapport. Tillväxten i Storbritannien håller i sig och trots något sämre räntenetto i Sverige på grund av lägre räntenivå så ökar vinsten per aktie till 23,2 kr (22,6 kr).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar